MŠ Vsetín, Ohrada příspěvková organizace

Adaptace dítěte v MŠ


Začátek a období adaptace – naše dítě je poprvé v MŠ – několik všeobecných rad !!!

Začátek docházky do školky je pro děti a jejich rodiče velkou změnou v dosavadním životě. Tato změna s sebou přináší spoustu věcí, pocitů a zážitků, se kterými se musí malý školáček vyrovnat:

  • vstup do neznámé budovy a do třídy s jejím vybavením a hračkami
  • vstup mezi cizí děti a dospělé
  • přizpůsobení se dosud nezvyklému režimu a požadavkům
  • komunikace s novou autoritou – paní učitelkou
  • odloučení od rodičů

1. Jak dítěti pomoci?

  • Buďte dítěti oporou a poskytněte mu pocit bezpečí!
  • Přibalte mu mazlíčka na spaní!
    Dovolte dítěti, aby si vzalo do školky svého oblíbeného plyšáčka. Jiné osobní potřeby a hračky z domova si děti nosí do MŠ po domluvě rodičů s učitelkami. Jedná se o hračky, ke kterým mají citové pouto a často jim výrazně pomáhají urychlit adaptaci na nové prostředí.
  • Používejte stejné rituály!
    Voďte dítě do školky vždy ve stejný čas a vyzvedávejte je, pokud možno, ve stejnou hodinu. Používejte konkrétní údaje o tom, kdy je vyzvednete – po obědě, po svačině – ne jen obecné – jako je brzy, za chvíli, po práci apod..
  • Rozlučte se krátce!
    Loučení dlouze neprotahujte, někdy totiž loučení představuje větší problém pro rodiče, než pro dítě, proto je zbytečně nestresujte.
  • Buďte citliví a trpěliví!
    Vyprávějte si o tom, co dítě ve školce dělalo a co nového se naučilo.
  • Ujistěte dítě, že je do školky neodkládáte!
    Vysvětlete mu, že je máte rádi a že nechodí do školky proto, že na ně nemáte čas, nebo že s ním nechcete být doma. Každý má své povinností – vy práci, vaše dítě školku.
  • Komunikujte s učitelkou!
    Možná se dozvíte, že když ze školky po nervy drásající scéně odejdete, vaše plačící dítě se rázem uklidní a jde si spokojeně hrát.
  • Potomka za zvládnutý pobyt ve školce pochvalte a pozitivně ho motivujte!
    Neříkejte doma dítěti, že chápete, jaké to muselo být strašné vydržet takovou dobu bez maminky. Naopak vyzdvihněte jeho pěkné zážitky, zahrajte si s ním hru, kterou se ve školce naučilo, naslouchejte mu, jaké má zážitky – informace si však nevynucujte.
  • Do mateřské školy máte kdykoli přístup, pro dítě si můžete chodit až do třídy, kde mu můžete pomoci při úklidu hraček, či dokončení práce

2. Co byste nikdy neměli dělat...

  • Nenechte se obměkčit – buďte důslední!
    Když už jednou rozhodnete, že půjde dítě do školky, nedejte se přemluvit a trvejte na svém.
  • Nestrašte své dítě školkou!
  • Za problémy s přivykáním je v žádném případě netrestejte!
  • Nepřiznávejte lítostivě, že je vám také smutno a že se vám stýská!
  • Když zvládnete své emoce vy, dítě je zvládne také. Rodič musí být dítěti oporou.
    Netvrďte dítěti cestou do školky, že do školky nejdete!
    Neopakujte dítěti pořád dokola, že má být hodné!
3. Co by dítě mělo umět… (od 3. roku věku dítěte)
  • obouvat a zouvat papučky a boty (s tkaničkami pomůže p. učitelka)
  • poznat si své oblečení (vše by mělo být podepsané nebo označené)
  • oblékat a svlékat tričko, kalhoty, ponožky (učitelka připraví, nasměruje, pomůže, ale dítě by se mělo snažit)
  • vydržet sedět při jídle u stolu
  • jíst ovoce a zeleninu (pokud není dítě alergik)
  • samo se najíst lžící
  • pít ze skleničky
  • umývat si ruce mýdlem, utírat se do ručníku, používat kohoutek
  • používat záchod (včas si dojít, zavolat na utření zadečku, paní učitelka pomůže, pleny a nočníčky jsou nepřípustné!)
  • používat kapesník, vysmrkat se
  • zvládat chůzi po schodech
  • umět si říct o pomoc, sdělit svou potřebu
Adaptace dětí v naší MŠ

Vstup dítěte do mateřské školy je zátěžovou situací pro všechny zúčastněné – pro rodiče, pro dítě i pro pedagogy. Období, které tomu předchází, je období nejistoty. Především rodiče si kladou mnoho otázek, na které přinese odpověď až vstup dítěte do MŠ.

Jak bude o naše dítě v době naší nepřítomnosti postaráno? Nebude paní učitelka moc přísná? Jak se zachovají ostatní děti k tomu našemu? Jak obstojí naše dítě v kolektivu a mezi cizími lidmi? Bude se mu tam líbit? Nebude plakat? Zvykne si a kdy?

V naší MŠ máme dobrou zkušenost, kterou jsme si ověřili již při zápisu dětí do MŠ. Ve slavnostní den, kterým zápis určitě je, máme organizačně vyřešen pobyt dítěte a rodičů i prarodičů v naší MŠ. Děti přijdou do slavnostně vyzdobené školky a třídy a mají možnost si nerušeně hrát s paní učitelkou a s rodiči, jak dlouho mají zájem. Paní ředitelka se seznámí s dítětem v ředitelně formou rozhovoru s rodiči i s dětmi. Máme pro děti připraveny dárečky, malé občerstvení a spoustu činností.

Na konci školního roku, na třídní schůzce s rodiči nově přijatých dětí, domluvíme pravidla, která máme stanovena v naší MŠ, rodiče se seznámí se ŠVP PV, s ostatními dokumenty, mají možnost osobních pohovorů s ředitelkou i s učitelkami MŠ. Počáteční nedůvěra rodičů se většinou vytratí a rodiče začnou MŠ důvěřovat.

Děti jsou zapojovány do aktivit v MŠ, které jsou pestré a rozmanité a adaptace dítěte je u většiny dětí bezproblémová. Pokud se nějaký závažný problém vyskytne, řešíme jej individuálně.

Při nástupu do MŠ dítě potřebuje
  • papučky s klínem a pevnou patou (ne nazouváky a ne zavazovací), zástěrku se zapínáním vpředu, tepláky nebo hrací kalhoty s kapsou, pro potřeby výtvarné výchovy – staré velké tričko – kdo chce
  • na pobyt venku je vhodné mít převlečení, které si děti mohou ušpinit a sportovní obuv – uložit zvlášť od tašky
  • v zimním období nepromokavé oteplovačky a náhradní převlečení, rukavičky-palčáky
  • mladší děti musí mít ve skříňce náhradní spodní prádlo a punčocháče – zvlášť uložené v igelitové tašce a označené
  • k polednímu odpočinku děti potřebují pyžamko, které dáváme na vyprání domů 1x týdně
  • dbát na to, aby měly děti ve skříňce papírové kapesníčky
  • v horkých slunných dnech mají mít děti kšiltovky, šátky nebo kloboučky na hlavu
  • ve vlastním zájmu rodiče dětem srozumitelně oblečení označí, aby nedocházelo k záměně (ne monogram)
  • MŠ odpovídá za ztrátu věcí jen řádně označených a uložených v prostorách k tomu určených
  • v žádném případě MŠ neodpovídá za ztrátu hraček a věcí, které si děti nosí z domu –nedoporučujeme nosit do MŠ
Dítě si do MŠ ještě donese
  • děvčátka hřebínek s očkem na zavěšení – podepsaný
  • papírové kapesníky – vše v tašce se jmenovkou
  • hrníček – po domluvě s učitelkou